Луис Ройо е роден през 1945 г. в Олая (Olalla), малко градче в Теруел (Teruel); скоро след това семейството се премества в Сарагоса, където той за пръв път тръгва на училище. Ройо споделя, че първият му спомен е как седи пред големите прозорци на училището и скицира рисунките, дадени му от неговия учител.
Поради финансови причини първоначално се записва да учи техническо чертане. Скоро открива, че геометричните форми не го удовлетворяват напълно, затова се прехвълря да учи рисуване, декорация и вътрешен дизайн в Индустриалното училище и Училището за приложни изкуства. Комбинира ученето с работа като вътрешен дизайнер за няколко студиа през 1970 и 1971 г., като през същото време рисува.
- Около 1978 г. Ройо открива комиксите за възрастни на художниците Енки Билал (Enki Bilal) и Мьобиус (Moebius). Те го вдъхновяват да започне да рисува кратки комикси за различни фензини, които през 1980 г. представя на Панаира на комиксите в Ангулем (Angouleme Comic Fair).
- През 1979 г. изоставя работата си и се отдава изцяло на илюстрирането, като за две-три години стига до старниците на списания като “1984”, “Comix international”, “Rambla” и дори – епизодично – в “El Vibora” и “Heavy Metal”.
- През 1983 г. срещата му с Рафаел Мартинес (Rafael Martinez), организатор на Панаира на комикса, 1983 г. в Сарагоса, води до публикуване на творбите на Ройо и извън Испания - в САЩ, Великобритания и Швеция. Започва да рисува корици за нашумели издателски къщи като Tor Books, Berkley Books, Avon, Warner Books, Bantam Books и много други. Американските списания “Heavy Metal” и “National Lampoon” и доста европейски списания, като “Cimoc”, “Comic Art”, “Ere Comprime”, “Total Metal”, също търсят неговите услуги за илюстриране на кориците си. Междувременно, Ройо рисува и обложки за видеокасети и компютърни игри.
- През 1985 г., успоредно с работата си като илюстратор, Ройо успява да довърши първият си експериментален комикс за Rambla, наречен Desfase, публикуван около година по-късно от Ikusager Ediciones S.A. От този момент насетне Ройо постепенно започва да рисува все повече собствени разработки, за сметка на поръчките. По-голяма част от тези му творби са изкупени от различни медии или са включени в сборни проекти.
- През 1992 г. публикува първия си сборен проект – Women, албум, който събира на едно място най-добрите му илюстрации до момента. Именно тази книга му донася световно признание като велик илюстратор и същевременно показва предпочитанията му към голото женско тяло. Албумът обединява няколко различни жанра; публикуван е във Франция (от Editorial Soleil) и в Германия (Ediciones Comic Forum). След една година Comic Images изкарват комплект карти за размяна, използвайки негови твобри, под заглавието From Fantasy to Reality.
След успехът на първия си сборник, през 1994 г. публикува и албума Malefic, съдържащ повечето му илюстрации, който налага един нов, различен, пълнокръвен свят. В Malefic виждаме разкриването на илюстратора – илюстратор, който може не само да обрисува един фантастичен свят, но също така и да пресъздаде историята и да вдъхне живот на героите, дали названието на книгата. Същата година Women е преиздаден, а американския “Пентхаус” публикува статия за Луис Ройо и неговото изкуство.
- През 1995 г. все повече издателства започват да се интересуват от работите на Ройо – Ballantine, Nal, Daw, Doubleday, Harper Paperbacks, Zebra, Fasa Corporation, Pocket Books за серията Стар Трек, Penthouse Comix и Fuller Ultra X-Men на Marvel. От тази година насетне творбите му се появяват в различни размери и в различни страни, в това число и в източно-европейски такива, под формата на календари, плакати, тениски, обложки за компакт-дискове, подложки за мишки, колекции от карти за размяна - в сътрудничество с други художници, както е с The Art of Heavy Metal, а също и индивидуално, какъвто е случая с третата му колекция карти за размяна, The Best of Royo.
- През 1996 г. рисува корицата на “Пентхаус” за САЩ и Германия, пише и статия в същото списание, появяват се и множество коментари за картините му в престижни списания, като La Stampa в Италия, Airbrush Action в САЩ и Германия, в Penthouse Comix. Освен това получава сребърна награда SPECTRUM III за най-добро съвременно фантастично изкуство в САЩ.
Secrets - третият му албум след Malefic - се появява през 1996 г.; в него основната роля играят магията и женската фигура, представени с намеци за приказката да Красавицата и Звяра. В англоговорящите страни албумът е издаден от NBM. Същата година изненадва феновете си с албума Warm Winds, публикуван от Norma Editorial съвместно с Heavy Metal.
- През 1997 г. нарастващият интерес на Heavy Metal към Луис Ройо се изразява в поредица корици и календари, а също и в Галерията на списанието, посветена изцяло на Ройо.
През 1998 г. се появява следващата книга с илюстрации – III Millenium. В нея Ройо за пореден път залага на нова цветова гама и представя вижданията си за края на века.
Стилът на Ройо постепенно се променя и става по-предизвикателен и интимен. За участие в Панаира на комикса в Барселона (Barcelona Comic Fair) през 1999 г., Ройо представя нов албум – Dreams, сбор от всичките си поръчкови произведение за последните 10 години.
- През 2002 г. Ройо разкрива част от тайните си в Conceptions – книга, която представя някои от авторовите скици и рисунки с молив, като позволява на човек да се наслади на идеята, стоящата зад дадена творба, както и на многобройните алтернативи, предшестващи крайния вариант.
- През 2003 г. е публикуван албумът Visions. Въведението е от Kevin Eastman, създателят на Костенурките-нинджа. Тук за първи път в творчеството на Ройо се включват и дракони, които делят привилегированата си позиция с женските персонажи.
Последният том от серията “Prohibited Book”, Prohibited Book III, е издаден същата година. В него образите на красотата, нежността и желанието са се превърнали в образи на чудовищна - в буквалния смисъл - чувственост. Към края на годината художникът разкрива подробности от работата си със серия от скици и варианти на картини, включени в сборните му албуми. Те са придружени от текстове, поясняващи авторския възглед и обогатяващи представите на читателя за неговите методи. Conceptions II се отличава от първия албум с това име с включeните в него цветни изображения, контрастиращи със скиците с молив.
Най-същественият сборник засега е Fantastic Art. Публикуван през май 2004 г., той е най-пълната възможна колекция произведения на Луис Ройо. Издаден е в два варианта, като малотиражното луксозно издание доказва колко важен е подборът. Фантазията и реалността на художника се сливат в едно чрез образи, в които е представен авторовия поглед върху света, върху митовете и легендите, които са го оформили в сегашната му форма. Това е космогонична визия на реалността, в която бъдещето бива изправено пред собствените си предизвикателства.
Преместването в Готическия квартал в Барселона води до промяна в начина на работа на Ройо - той се връща към рисуването върху платно.
Същевременно публикува Prohibited Sketchbook - албум от скици, включващ оригинални графики, които не са се появявали в предишни публикации.
Един от последните проекти на Ройо, за който е отделил четири години, е колода карти Таро – The Labyrinth: Tarot. В нея с безподобен перфекционизъм са дадени пояснителни бележки, обясняващи скритото значение на всяка карта и влиянието й върху съдбата на хората. Това е колода, в която всеки образ е бил изучаван грижливо; тя е кулминацията на титанични усилия.
The Labyrinth: Tarot е първата работа на Ройо, от която дори един-единствен образ не е бил публикуван предварително. Била е издадена през декември 2004 г. в два формата: отделна колода карти и книга, включваща освен образите, и пояснителните бележки на Ройо.
Откакто придобива известността си на илюстратор, много хеви метъл групи от различни страни (Германия, Италия, Испания и др.) използват картини на Ройо за обложки на собствените си албуми. Измежду последните му работи са обложките на последните два албума на австрийската група Avalanch.
7 коментара:
Hola Dessa,
I was just looking for blogs in Bulgaria, when I found by chance yours. it is a quite interesting one and very beautiful.
Best wishes from Brazil:
Geraldo
Исках само да поправя една малка неточност, която не можах да не забележа като фен на Ройо-последните няколко снимки са на творби на Boris Vallejo.
Благодаря ти за поправката.
И аз имах някакви такива съмнения, но като не се потвърдиха или отхвърлиха - оставих нещата така.
Поздрави.
Благодаря за един интересен блог
Много го харесвам този художник! И се радвам, че попаднах на този блог.
Много го харесвам този художник! И се радвам, че попаднах на този блог.
Страхотно, благодаря.Аз също много харесвам нещата му!
Публикуване на коментар